miercuri, 5 decembrie 2012

Tema familiei in Mara


Romanul „Mara" este un roman social, obiectiv, realist, tradiţional .
Tema romanului este prezentarea vieţii lumii ardeleneşti situate între Lipova şi Arad, între sfârşitul secolului al XlX-lea şi începutul secolului al XX-lea.Considerat de George Călinescu „aproape o capodoperă, acest roman are ca subtema familia , De tip monoparental, familia Marei este constituită din mamă şi doi copii: Persida şi Trică
: „Mara, săracă, văduvă cu doi copii, sărăcuţii de ei, dar tânără şivoinică şi harnică şi Dumnezeu a mai lăsat să aibă şi noroc.”
In viziunea lui Slavici, Mara reprezintă prototipul femeii puternice, asemenea Victoriei Lipan din romanul „Baltagul" de Mihail Sadoveanu.
Este autoritară, harnică,credincioasă : „Muiere, mare, spătoasă, greoaie şi cu obrajii bătuţi de soare, de ploi şi devânt.Mara stă ziua sub şatră, în dosul mesei pline de poame şi de turtă dulce"
.
Mara este responsabilă de soarta copiilor ei, are conştiinţa datoriei, este mândră de Persida şi de Trică :
„Tot n-are nimeni copii ca mine!"
Este muncitoare, calculată, preocupată excesiv deagonisirea banilor, acest personaj fiind construit din lumini şi umbre, întrucât este caracterizată de
“proporţia aceea de zgârcenie şi de afecţiune maternă, de hotărâre bărbătească şi de sentiment al slăbiciunii femeieşti”.
(George Călinescu). 
Persida este „[...] o Mară juvenilă, pe cale de a lua cu vârsta obiceiurile şi înfăţişările mamei sale." (Nicolae Manolescu) 
Trică este ambiţios, cinstit, perseverent, respectându-şi linia destinului, ajungând maestru cojocar în breasla lui Bocioacă.
Mara nu comunică în familie, nu este preocupată de dorinţele copiilor, nu este o mamă apropiată, ci, dimpotrivă, are o autoritate de tip masculin.
Familia este construită pe legi nescrise, stricte, de natură morală, iar nerespectarea acestora aducecu sine sancţionarea. Scriitor moralist, Slavici îşi pedepseşte personajele pentru  
nerespectarea unor legi morale şi sociale ce susţin şi asigură un echilibru interior alsocietăţii. Încălcarea lor atrage cu sine un dezechilibru ce desfiinţează unitatea şi armonia.Fiind un roman de formare („ bildungsroman
"), opera urmăreşte, prin derularea faptelor, maturizarea celor doi copii. Astfel, Persida, încălcându-şi destinul şi, de asemenea,legile morale şi sociale, se căsătoreşte cu Naţl, formând o nouă familie. Spre deosebire defamilia Marei, care respectă canoanele societăţii,
familia Persidei s-a format pe bazalibertăţii individuale, în ciuda diferenţelor etnice şi religioase dintre cei doi. Iubirea a fostprincipiul fondator, dar forţa destinului şi cea a legii morale se dovedesc mai puternice,intransigente. Naşterea copilului este un factor de echilibru ce determină recuperarea armoniei familiale.

Consider că , din punct de vedere artistic,
romanul respecta principiile estetice ale realismului , tehnicile narative utilizate sunt tradiţionale , iar viziunea asupra lumii este moralizatoare , având ca scop susţinereaunui principiu ordonator de viaţă .

4 comentarii: